Mer i kategorin Gravid |

Mat du kan äta under graviditeten

Det är ganska svårt att veta vad att äta under graviditeten för att inte gå upp för mycket i vikt, få i sig rätt näring i rätt mängd, inte skada det ofödda barnet och samtidigt inte ändra för mycket sina matvanor. Det finns några praktiska tips som kan hjälpa dig att hålla dig och din lilla bebis i magen säkra!

Fisk och skaldjur

Fisk är nyttigt eftersom den innehåller essentiella fetter och fosfor som bland annat är jätteviktigt för utvecklingen av din bebis hjärna. Dock kan vissa fisksorter vara farliga då de innehåller miljögifter eller bakterier i större mängder.

Ät så mycket du vill av följande:

Ät max 1 gång per månad:

All vildfångad fisk från Östersjön, Bottniska viken, Vänern och Vättern.

Undvik att äta följande:

Kött

Ät så mycktet du vill av nyförpackade skinka, korv, rökt kött och saltkött etc.

Var försiktig med pateer och syltor i delikatessdisken.

Undvik att äta följande:

Mjölk och ost

Mjölkprodukter innehåller mycket kalcium som behövs för att bygga upp barnets skelett och tänder, därför är det bra att äta dess, med några undantag.

Ät så mycket du vill av:

Undvik att äta:

Rekommenderat

Gravidyoga hemma - instruktionsvideo

Varför inte prova lite gravidyoga hemma? I den här utmärkta videon kan du få tips om hur du enkelt (och billig) kan prova på yoga under graviditeten i hemmets lugna vrå. Vi kan lova att det är avslappnande! 4

Det finns 0 kommentarer till denna artikel

    Skriv en kommentar


    För att visa att detta meddelande inte autogenererat, ange vilka bokstäver som visas

    Går det inte att läsa? Klicka här för att byta.