Vanliga frågor


  1. Hur kan jag få en sån där egen söt “graviditetsräknare”?

  2. Hur skaffar jag en egen sån där liten bild (avatar) bredvid mina inlägg?

  3. Varför stämmer inte veckan i er graviditetskalender med det de säger på MVC?

  4. Jag vill ta bort mitt användarkonto, hur gör jag då?

  5. Jag gillar er sida jättemycket, vad kan jag göra för att hjälpa er?

  6. Var hittar jag gästboken?

  7. Varför kan jag inte byta lösenord?

  8. Jag har glömt mitt lösenord / användarnamn, vad gör jag nu?

  9. Vilken webbläsare rekommenderar ni?

  10. Vad är medlemspoäng och hur får man dem?

  11. Hur lägger jag till er gravidwidget på min blogg?

  12. Vad är "Förtroende"?

  13. Varför kan jag inte skriva i dagboken eller i forumet?


Har du någon fråga eller vill rapportera något fel eller liknande? Använd Kontakta oss.

Hur kan jag få en sån där egen söt “graviditetsräknare”?


Genom att registrera dig, logga in och ange ditt beräknade förlossningsdatum i BliMammas graviditetskalender. Sedan kan du ändra utseendet på räknaren hur du vill på din sida för inställningar. Du kan även länka till din räknare från andra sidor och forum än BliMamma.se genom att högerklicka på bilden, välja “Egenskaper” och sedan kopiera adressen (URL) till bilden kan du använda den som du önskar.

Hur skaffar jag en egen sån där liten bild (avatar) bredvid mina inlägg?


När du är inloggad och klickar på “Dina inställningar” så kommer du till en konfigurationssida där det finns en fält heter “Din avatar”. Där kan du ladda upp valfri bild (.jpg, .gif eller .png). Är bilden större än 60×60 pixlar så kommer den att krympas automatiskt.

Varför stämmer inte veckan i er graviditetskalender med det de säger på MVC?


Vi vet att det kan vara lite förvirrande med beteckningarna, men de stämmer faktiskt. Exempel: “Vecka 29″ i graviditetskalendern avser den fyllda grviditetsveckan 29 (+någon eller några dagar), eller egentligen den 30:e graviditetsveckan. Hur man benämner veckorna är en smaksak, och kanske kommer vi att ändra detta så småningom.

Jag vill ta bort mitt användarkonto, hur gör jag då?


Du kan gå in på “Dina inställningar” i vänstermenyn och sedan under menyvalet “Inställningar”. Där hittar du en ruta som heter “Radera mitt konto” där du kan kryssa i en ruta och sedan klicka på “Radera”. Sedan är ditt konto borttaget. Tänk på att alla dina uppgifter raderas och inte kan återställas. Däremot är du så klart alltid välkommen tillbaka som medlem när du så önskar.

Jag gillar er sida jättemycket, vad kan jag göra för att hjälpa er?


Vi är glada att du gillar sidan och även om vårt mål med sidan i första hand är nöjda och välinformerade mammor / pappor så kan du faktiskt hjälpa oss. Den bästa hjälp vi kan få är att du tipsar andra om oss. Länka gärna till oss från din blogg eller tipsa andra om Bli Mamma på forum etc. Ett exempel på en länk du kan använda är Bli Mamma - Gravid.

Vidare så tycker vi det är kul om du vill berätta just din historia för oss och Bli Mammas läsare. Du kan skicka din berättelse via den här sidan så blir den granskad för publicering.

Men faktum är, att bara det att du är här och läser och har nytta och glädje av sidan är belöning nog för oss!

Var hittar jag gästboken?


Gästboken kan man hitta under vaje medlems personliga sida, t.ex. som den här. Endast inloggade medlemmar kan skriva i gästböckerna och se formuläret för att skriva, så om man inte hittar gästboken så är det för att man inte är inloggad.

Varför kan jag inte byta lösenord?


Om du får ett felmeddelande när du försöker byta lösenord så beror det sannolikt på att du skrivit något felaktigt tecken i ditt användarnamn eller att ditt lösenord redan blivit bytt. Prova att logga ut och att logga in med ditt nya lösenord. Det finns goda chanser att det funkar! Om inte, så prova igen, eller kontakta oss så hjälper vi dig.

Jag har glömt mitt lösenord/användarnamn, vad gör jag nu?


Har du glömt ditt lösenord, så kan du återställa det via den här sidan.

Har du glömt även ditt användarnamn så kan du återfå det via den här sidan. Då är det viktigt att du har tillgång till samma epostadress som du angav när du registrerade dig.

Har du varken lösenord, användarnamn eller din ursprungliga epostadress så finns det tyvärr inget sätt att ta fram ett förlorat medlemskonto.

I sådana fall rekommenderar vi att man registrerar ett nytt konto.

Vilken webbläsare rekommenderar ni?


BliMamma.se ska fungera med i princip alla webbläsare, men det är alltid bra att uppgradera till de senaste versionerna. Vi använder själva Mozilla Firefox som är gratis och fungerar mycket bra.

Andra bra webbläsare är Opera och Google Chrome.

Om du använder en äldre version av Internet Explorer (tidigare än version 7) så rekommenderar vi starkt att du uppgraderar till en modernare webbläsare. Det är både säkrare och ger en bättre upplevelse när du surfar.

Vad är medlemspoäng och hur får man dem?


Medlemspoäng får man när en annan medlem gillar eller rekommenderar något man skrivit eller bidragit med på annat vis på sajten. Du kan också "dela ut" medlemspoäng genom att gilla något som en annan medlem skrivit genom att klicka på "gilla" eller "rekommendera"-länken vid respektive inlägg/innehåll.

Du kan "gilla" eller "rekommendera" hur många gånger du vill, men poäng delas ut endast ett visst antal gånger per en viss tid. Exakt hur många gånger och under vilken tid vill vi inte avslöja då vi inte vill uppmuntra "fusk" eller missbruk av systemet.

Försöker man utnyttja systemet genom att t.ex. systematiskt gilla allt som bästa vännen skriver eller genom att skapa flera konton så kommer systemet att känna av detta och man riskerar att bli avstängd och förlora alla sina poäng.

Iden med systemet är att belöna bra, informativt och läsvärt innehåll, och det är så det skall användas.

Medlemspoäng är något man får när man skriver kommentarer, dagboksinlägg och laddar upp bilder etc. Det är ett sätt för oss att belöna dem som är aktiva och bidrar till att göra Bli Mamma till den levande sida som den är idag. Poängen kan kommer så småningom att kunna användas för att låsa upp olika erbjudanden och andra saker.

Hur lägger jag till er gravidwidget på min blogg?


För blogg.se gör du så här:

1. Skapa din widget på widgetsidan. Du får då en widgetkod som kan se ut så här:

<iframe src="http://www.blimamma.se/widgets/gravid2.php?d=1319839200&w=140&h=250&wbg=fdeef5&bg=F8BAD6&i=bf,gv,,,,,,&bn=Beby" width="140" marginwidth="0" height="250" marginheight="0" frameborder="0" scrolling="no"></iframe>

2. Logga in på ditt blogg.se konto och gå till "mitt konto"

3. Välj den blogg där du vill publicera widgeten. Du ska då hamna på en sida där det står "Översikt för ....." och din bloggs namn.

4. Klicka på en flik i den övre menyn som heter "Design"

5. Klicka på en flik som heter "Kodmallar".

6. Leta reda på kodstycket för sidospalten, heter vanligen <div id="side">. Klistra in widgetkoden som du fick i punkt 1 på lämpligt ställe.

7. Du kan behöva andra och trixa lite med placering för att  det ska bli rikigt bra. Se exempel här: http://blimammatest.blogg.se/

Vad är "Förtroende"?


Det är ett mått på hur tillförlitlig/bekant en medlem är ur systemets perspektiv, och det har inget med någons verkliga tillförlitlighet eller karaktär att göra, utan är en rent matematisk bedömning av om medlemmen i fråga är förtroendeingivande. Bland annat baseras denna värdering på hur länge man varit medlem, hur ofta man loggar in, om man har många vänner på sidan och så vidare. Någon med högt förtroende är sannolikt någon vars inlägg du kan ta på lite större allvar, medan någon med 1 i förtroende ännu har en del att bevisa! Du kan även öka ditt förtroende genom att verifiera ditt konto. Detta kan du göra genom att skicka ett SMS till oss. Läs här för detaljerade instruktioner.

Varför kan jag inte skriva i dagboken eller i forumet?


Sannolikt för att du ganska nyligen blivit medlem. Nyblivna medlemmar har restriktioner på hur ofta de kan posta nya inlägg.  Detta har vi infört för att komma tillrätta med spaminlägg från nyregistrerade användarkonton, då att moderera dessa tog alldeles för mycket tid, förutom att den typen av inlägg är väldigt irriterande för våra medlemmar att behöva läsa. Därför har nya medlemmar begränsningar på hur ofta de kan posta. För att ta bort denna begränsning behöver du öka ditt förtroende. Detta kan du göra genom att vara aktiv på sidan, eller genom att verifiera ditt användarkonto med din mobiltelefon.