3.00 av 1 recensioner
Visad 1515 gånger

1 Recensioner

12 år

Betyg 3 av 5
Har andvänt produkten i 14 dagar

Märkligt att ange "hur länge jag använt produkten" när jag tänkt recensera en film... Men det var ca 14 dagar sedan jag såg den, och visst har jag tänkt på den sedan dess.

"Juno" är en film om en sextonårig flicka som bär samma namn som filmen. Hon blir gravid "av misstag" med sin bästa killkompis, Bleeker. Att vara gravid och sexton år är en situation som från början till slut innefattar många svårigheter. Juno funderar på att göra abort, men väljer av känslomässiga skäl att behålla barnet och i stället adoptera bort det till ett par som hon tycker är helt perfekt.

Filmen är i många stycken ett relationsdrama, men innehåller också en del komiska ögonblick. Hur berättar man för sin pappa och styvmamma att man är gravid? Kan  man ta bort ett barn som har fått naglar? Kan en 16-åring bli en bra mamma?. Juno är en brådmogen ung dam som vet att hon har behov av att festa och leka en stund till och hon känner sig inte mogen för att bli mamma, men när hon upptäcker att den perfekta familjen kanske ändå inte är så perfekt så kommer ändå tankarna. Och när styvmamma så häftigt reagerar på en obetänksam barnmorskas "gudskelov" när Juno säger att hon tänker adoptera bort barnet så blir det tydligt att möjligheten skulle finnas även om det förblir outtalat.

Juno är definitivt en sevärd film, även om intrycket av den säkert förstärks av att recensenten själv är gravid för tillfället och därför troligen reagerar mer känslomässigt än vanligt. Filmen väcker många känslor om fördomar mot unga mödrar och om vuxna som ändå inte är mogna nog för barn. Filmen innehåller också sekvenser om ung kärlek och det är inte långt till vare sig gråt eller skratt för den som ser den här filmen. Mitt slutomdöme är att det är en bra film, se den om ni får chansen. Kanske be höver ni ändå inte löpa in och ut i videobutikerna för att hitta den... det ÄR samtidigt en amerikansk film, en sådan som det går 13 på dussinet av, den är rimligt förutsägbar men den stannar trots detta kvar i sinnet. Som gravid och (om jag får vara lite icke-jämställd) som kvinna så ger den en sådan där varm känsla inuti som en bra film skall.

Skriv rencension

Du måste vara inloggad för att skriva en recension. Om du inte redan har ett användarkonto så kan du skaffa ett här.