4.75 av 4 recensioner

4 Recensioner

melle
2 melle

12 år

Betyg 5 av 5
Har andvänt produkten i 1 månader

Denna bok läste jag innan jag fick min son 2010. Jag var väldigt rädd för att föda och boken hjälpte mig verkligen. Fick även min man att läsa den och häromdagen frågade han efter den igen eftersom vi väntar vårt andra barn. Jag tog till mig ordet vattenfall och det hjälpte mig otroligt mycket när förlossningen startade! Ska tänka på just det när det snart är dags igen :-)

12 år

Betyg 4 av 5
Har andvänt produkten i 20 dagar

Föda utan rädsla

Det här är nog min favorit. Jag beställde och fick hem den precis innan beräknat förlossningsdatum. Titeln Föda utan rädsla hade tidigare fått mig att dissa den, men sedan läste jag att den skulle ta upp dyktekniken och då blev jag intresserad. Boken fokuserar på 4 verktyg som ska hjälpa en att undvika stress och rädsla: 1) Andning, 2) Avspänning, 3) Rösten och 4) Tankens kraft. Den passar både om man vill föda med eller utan smärtlindring och är inte enbart riktad till de som är rädda utan snarare till de som vill vara förberedda. Den har dessutom ett bra stödkapitel riktat till stödpersonen (det är skönt att hon använder ordet stödperson och inte pappa eller partner). Därtill finns det en lathund på 9 snabblästa sidor som är perfekta att repetera när det är dags!

12 år

Betyg 5 av 5
Har andvänt produkten i 2 veckor

Nu när förlossningen börjar närma sig så har jag läst denna boken Föda utan rädsla av Susanna Heli. Anledningen till att jag valt just denna bok är att jag är första gångs-födare och är riktigt nervös inför förlossningen och då kände jag direkt att denna boken skulle kunna lugna mina nerver en hel del och det har den gjort!

Susanna Heli beskriver allting på ett väldigt bra sätt och verkar förstå att man är rädd inför förlossningen, att det ska göra ont, att det ska bli komplikationer, att man helt enkelt inte ska klara av det när den dagen väl kommer. Men med hjälp av denna boken så har hon lugnat mina nerver och nu ser jag fram emot förlossningen! All rädsla är så klart inte borta, men jag känner mig lugnare efter att ha läst denna boken och jag tror många kan bli av med sin rädsla inför förlossningen genom att läsa denna bok.

Den är skriven så att man lätt förstår och det tar inte lång tid att läsa igenom för den är oerhört intressant och ger goda tips och råd! Oavsett om man är förstagångs-föderska eller har varit med om förlossningar flera gånger innan, så tror jag att den kan hjälpa alla. Oavsett ålder också! Det första man tänker på när man får ett plus på stickan är ju lyckan, men ju snabbare veckorna och månaderna går och man närmar sig förlossning, så byggs nervositeten upp. Denna bok kan hjälpa många och jag hoppas att fler väljer att köpa eller låna denna bok på biblioteket, för man ska inte behöva vara rädd inför en förlossning. Istället ska det det vara en upplevelse man längtar till, en upplevelse som lämnar efter sig en familjemedlem och en lycka man längtat efter i 9 månader!

Att det lilla livet som växt inom dig äntligen ska få komma ut och bli en egen individ, få en egen personlighet och som man ska älska för resten av livet, det är verkligen något speciellt!

Om du är rädd och nervös inför förlossningen, läs denna bok och jag kan nästintill garantera att nervera lugnar sig! Den har i alla fall hjälpt mig och nu ser jag fram emot förlossningen.

12 år

Betyg 5 av 5
Har andvänt produkten i 3 månader

Boken "Föda utan rädsla" är skriven av Susanna Heli och utgiven av bokförlaget Bonnier Existens. Jag hade hört mycket gott om boken när jag beställde den i början av min andra graviditet. Vill gärna föda utan smärtlindring nästa gång och visste att många kvinnor då haft hjälp av boken. Trots rubriken på boken så är den inte bara till för sådana som är förlossningsrädda. Boken hjälper en att förstå vad som sker under en förlossning och hur viktigt det är att man inte spänner sig och jobbar emot förlossningen. Det finns olika övningar som man kan gör under graviditeten för att förbereda sig inför förlossningen. Susanna använder 4 verktyg. Andning, avspänning, rösten och tankens kraft. Boken passar både förstföderskor och omföderskor, de som vill ha bedövning och e som vill föda utan smärtlindring.

Jag tycker att boken är bra. Man förstår vad som står där och jag känner mig lugnare inför nästa förlossning. Den är inte speciellt lång, ca 200 sidor, så man orkar bra igenom den på någon dag. Det är aldrig för tidigt att börja läsa den här boken eftersom den har en massa nyttiga övningar man kan göra under gravditeten för att träna inför förlossningen. Den kostar inte heller så mycket så jag skulle absolut rekomendera den här boken.

Skriv rencension

Du måste vara inloggad för att skriva en recension. Om du inte redan har ett användarkonto så kan du skaffa ett här.