Mer i kategorin Bli gravid

Vilka vitaminer förbättrar fertiliteten?

Finns det en vitamin som förbättrar fertiliteten? Svaret är att det finns inga "magiska piller" eller "vitamin F" för fertilitet, men snarare så att en kombination av vitaminer och mineraler har en positiv påverkan på din fertilitet. De är lätta att ta, men det finns ett enormt utbud. Hur ska man kunna veta vilka man ska äta, och hur mycket? Några av svaren får du här.

Kalcium

För att förbereda dig för graviditeten är det viktigt att bygga upp ditt förråd av kalcium. Kalcium hjälper till att höja pH-värdet i kroppen, något som är gynnsamt för spermierna och det befruktade ägget, så väl som en rad andra positiva hälsoeffekter. De bästa källan för calcium är råa mjölkprodukter, gröna bladgrönsaker och mandel. 1 kvarts liter råmjölk innehåller 900 mg kalcium.

Kalcium i matvaror är i regel enklare för kroppen att ta upp, men det finns kalcium i form av kosttillskott som är bra alternativ. Kvinnor som vill förbättra sin fertilitet bör få i sig 1000 mg kalcium om dagen

Zink

Zink är ett mineral som är avgörande för fertiliteten. Zink är särskilt viktigt för män då det hjälper till att

  • bilda friska sädeceller
  • hålla testiklarna friska
  • öka antalet spermier

Den bästa källan av zink är ostron, men du behöver nu inte sätta i dig ostron varje dag; det finns alternativ i form av kosttillskott. Rekommenderat dagligt intag är 15 mg.

C-vitamin

C-vitamin är viktigt för både kvinnan och mannen. Hos kvinnor har vitamin C följande effekter:

  • förbättrar hormonbalansen
  • ökar fertiliteten
  • förstärker immunförsvaret
  • hjälper kroppen att ta upp järn

Hos män gör vitamin C att:

  • spermierna inte klumpar ihop sig
  • förbättrar mobiliteten hos spermien

Den dagliga dosen för kvinnan, 750-1000 mg, får man bäst från naturliga födoämnen. Frukter och bär, som till exempel apelsin, citron, körsbär, jordgubbar, och grönsaker som paprika och spenat innehåller alla mycket C vitamin.

Tänk på att inte överdosera vitamin C. Det kan leda till lägre pH-värde i kroppen, något som påverkar både spermier och ägg negativt.

Vitamin E

Vitamin E är mycket viktigt för fortplantningssystemet hos både män och kvinnor.

Hos kvinnan är det viktigt för:

  • Det endokrina systemet

  • Absorption av andra essentiella fetsyror som ansvarar för bildandet av bra hormoner

Hos mannen är det vikigt för:

  • Spermieproduktionen och viktiga könshormoner

  • Skyddar spermien mot mutationer

Den bästa källan för vitamin E är vattenkrasse, mörka bladgrönsaker, lever, solrosolja och pumpafrön.

Du kan få hela det rekommenderade dagliga intaget (RDI) från matbaserade kosttillskott.

Järn

Järn är nödvändigt för blodet och syretransporten i kroppen, och det hjälper också till att balansera ägglossningen.

En studie har visat att 40% av en grupp med kvinnor med ägglossningsproblem blev fertila efter intag av extra järn.

Järn tas bäst i form av matbaserade kosttillskott, då syntetiska tabletter tenderar att verka förstoppande.

Vitamin A

Vitamin A är viktigt för att kroppen skall kunna tillgodogöra sig proteiner, mineral och andra vitaminer. Vitamin A finns bland annat i fiskleverolja. Det dagliga rekommenderade intaget är 5000-10000 IU. Gravida måste dock tänka på att för mycket Vitamin A kan skada embryot/fostret.

Folsyra

Folsyra är känt för att motverka spina bifida hos ditt foster. Detta spårämne är mycket viktigt att ta innan man blir gravid och graviditeten igenom. Men det är inte bara folsyra som är viktigt, utan även B12 och alla andra B Vitaminer som utgör B-komplexet är nödvändiga för ditt barns utveckling. Genom att ta dessa redan innan graviditeten kan du bygga upp en reserv i kroppen för din framtida bebis.

* * *

Här har vi tagit upp några av de viktigaste vitaminerna och ämnena för dig som planerar att bli gravid. Det finns några till, och dessa kommer att ta upp i en framtida artikel.

Det finns 3 kommentarer till denna artikel