Mer i kategorin Gravid |

Hur du organiserar din dag under graviditeten?

Du måste ha hört det många gånger, och vi kommer att upprepa det för dig. Graviditeten är den enda perioden i ditt liv då den lilla människan är hos/i dig (och där du vet var hen är och vad hen gör) och du fortfarande har all din tid att planera. Mycket snart kommer detta att förändras och du kommer att börja leva för två (eller tre), så nu är det dags att dra nytta av den tiden så att du kan njuta till 100%.

Det finns flera sätt att organisera din dag och du väljer självklart vilken som passar dig bäst. Det viktigaste när du gör en dagsplanering är att den inte innehåller fler aktiviteter än du hinner med, att den erbjuder alternativ och ger dig tillfredsställelse. Kom ihåg också att om något förändras är det inte slutet på världen. Planen för dagen borde vara mer av en lista med idéer som låter dig komma ihåg att njuta, göra dig lyckligare och gladare, snarare än att göra dig stressad och få dig att känna dig mislyckad.. 

Vi på Bli Mamma delar här med oss av flera idéer och  alternativ för hur du kan planera din dag, men vi överlåter åt dig att komplettera, ändra och anpassa så att det passar just dig. Vi är tacksamma om du skriver till oss om dina idéer, eftersom mammor är en kraft, och tillsammans är vi en supermakt!

Så vilka idéer har vi för dagen?

6:00 - 8:00. Uppvaknande

- Vi sträcker på oss, gnuggar ögonen, och påminner oss om att vi är mirakelarbetare. 

- Meditation - 5-15 minuter där vi beroende på hur lång tid vi har på oss kan antingen endast andas djupt fem gånger på morgonen eller göra vi en komplett meditation.

-Vi gör morgongymnastik för gravida kvinnor

- Vi gör lite faceyoga  för att hålla oss  glada och vackra

- Varm (men inte het eller kall) dusch

- Vi sitter på soffan / terrassen / gården med badrock och varm dryck

- Vi pratar med lilla bebisen om planerna för dagen

7:00 - 9:00 h. Dags att ladda batterierna

Kom ihåg att under graviditeten får du inte hoppar över frukosten. Om du känner dig illamående kan du ändra på vad du äter eller så kan du ta en mindre portion av något du tål att äta -  juice, kaka eller skorpa. Försök att äta något.

- Vi testar nytt frukostrecept (från en ny bok, sida eller från en app).

- Vi gör hotellfrukost - vi lägger fram allt som vi har varit sugna tidigare på en hotellfrukost och tar det vi känner för

- Vi bjuder vår älskling till frukost på sängen eller turas om att bjuda varandra och servera frukost (så att det till och med kan bli en del av ritualen att vakna 

- Vi berättar för bebisen vad smaken av det vi äter är och hur rätten ser ut.

- Vi läser morgontidning eller nyheter, en bok med anekdoter och något roligt som får oss att le.

-Vi minns och gör en lista av fem roliga händelser som väntar oss under dagen (vi kan till och med skriva ner dem)

8:00 - 17:00. Arbetstid

Kom ihåg att du är en blivande mamma, inte ett arbetsbi. Prioritera alltid dig själv och bebisen, nu mer än någonsin, därefter kommer allt annat.

-  Om vi har ett stillasittande arbete gör vi paus var 40: e minut med lite fysisk aktivitet (röra på tårna skall göras oftare) 

- Vi tar någon form av vätska var 30: e minut. Vi dricker långsamt och, vi njuter av varje klunk.

- Vi hittar en ny tanke som vi gillar, trycker ut den på papper eller skriver den på post-it och ställer den nära skrivbordet

- Vi föreställer oss framtiden med bebisen och gör en lista över saker vi vill göra när bebisen är med oss.

- Vi promenerar under lunchpausen

-Vi tar lunch ute - vi tar en smörgås hemifrån eller provar något nytt på jobbet. Vi äter långsamt och försöker känna alla ingredienserna i maträtten.

- Vi träffar en ny vän till lunch. Kanske en vän med väldigt  positiv inställning som får oss att skratta.

Det är kanske också bra att  komma ihåg:

Efter jobbet

18: 00 - 19:00 Fysisk aktivitet

- Vi övar på någon sport eller dans.

- Vi göra några yogaövningar för gravida kvinnor

- Vi tar en lång promenad med bingokort (barnvagnar, sportbilar, blommor, blommor, fåglar, sdeki, etc.)

- Vi tar en shoppingtur med planering (babykläder, leksaker, möbler, tillbehör)

- Vi gör hushållsarbete eller trädgårdsarbete, kanske med musik som bakgrund?

- Vi äter äpple, banan eller dricker smoothie. Eller varför inte att ta en bit  gurka eller morot med en lätt sås?   

19:00 - 21:00. Tid tillsammans (älsklingen och jag)

- Vi testar ett nytt recept som vi lagar tillsammans med vår älskling

- Vi sätter doftljus och ordnar bordet som om det vore för gäster

- Vi äter på engångstallrikar så att vi har inget att lägga undan efter maten

- Vi beställer mat hem

- Vi äter framför en favoritfilm eller serie i soffan

- Vi sammanfattar dagen vi har haft för varandra - vad var det roligaste, tråkigaste,  konstigaste ....?

- Vi gör en skattkarta för efterrätten (självklart om det är något som inte kräver kylskåp)

- Vi turas om att bjuda varandra på middag och vi går ut till olika platser vi inte känner till. Vi kan göra igen en skattkarta för varandra

21:00 - 22:00. Egentid 

- Vi lyssnar på musik

- Vi läser en bok som vi har planerat länge att läsa. Eller så läser vi kanske något för barnet, för graviditeten eller för barnets utveckling.

- Vi pratar med barnet, sammanfattar vår dag och vad vi ska göra med honom när han dyker upp och hur vi ska gå och lägga oss tillsammans.

- Vi målar, modellerar med lera, syr

- Vi mediterar och lyssnar på lugn musik och kramas med vår älskling. Allt kommer bli bra och imorgon är det en ny dag full med roliga överraskningar.

Rekommenderat

Gravid i Corona-tider - vad är annorlunda?

Gravid i Corona-tider - vad är annorlunda?

Vi lever i annorlunda tider de senaste månaderna, där mycket av det vi är vana vid förändras. Det införs nya rutiner på allmänna platser.  Graviditet och förlossning som del av livet påverkas också av de införda restriktionerna. Men vad är annorlunda och vad ska man tänka på? Vi på BliMamma ... 0

Det finns 0 kommentarer till denna artikel

    Skriv en kommentar


    För att visa att detta meddelande inte autogenererat, ange vilka bokstäver som visas

    Går det inte att läsa? Klicka här för att byta.