Ange förlossningsdatum

Graviditetsvecka 1

Hittade ingen artikel för denna vecka.

Bilder från vecka 0

Inga bilder hittades

Faktabank

Kräftskiva - vad kan jag som gravid äta?

Nu är det snart säsong för den traditionella kräftskivan med allt vad det innebär i matväg. Huvudrätten är så klart kräftor, och frågan är då - kan man som gravid äta kräftor utan risk? Svaret på den frågan är enligt Livsmedelsverket "ja". Kräftor går alldeles utmärkt att äta under graviditeten, fast god livsmedelshygien gäller som vanligt, och det är extra viktigt för den som är gravid. Kräftor och skaldjur är rika på  vitamin D, jod och selen, vilka är viktiga näringsämnen när du är gravid. Det är vanligt med alkoholhaltiga drycker  på kräftskivor, men dessa ska man naturligtvis helt undvika när man är gravid. Om man ändå vill "känna sig lite festlig" så finns det alkoholfria öl och viner som man kan prova. Tänk dock på att även om de kallas alkoholfria så finns det fortfarande lite alkohol i dem, så undvika att dricka stora mängder. I övrigt gäller de allmäna råden för gravida, god hygien, skölj frukt och grönt och använd färska matvaror.

Sola under graviditeten?

iStock_000011987746XSmallNu när det är sommar så vill man ju ut och njuta i solen, och kanske sola och skaffa sig lite färg, men hur är det under graviditeten, är det farligt för fostret eller för dig att sola under gravditeten? Frågetecknen är många, men i denna artikel försöker vi reda ut begreppen åt dig. Att sola är i sig inte farligt för fostret då det ligger väl skyddat inne i din livmoder och påverkas inte direkt vare sig av UV-strålning eller värme. Däremot har du som gravid ofta en kroppstemperatur som ligger c:a en halv grad över din vanliga, och därför kan du som gravid vara känsligare för höga temperaturer. Därför kan det vara en god ide att ta det försiktigt med solandet och att undvika att steka sig under de intensivaste timmarna mitt på dagen, samt att svalka sig regelbundet och att dricka rikligt.

Pigmentfläckar

Under graviditeten har man ökade nivåer av homoner som gör att man lättare får en ökad pigmentering av huden. Vid solande finns det därför en risk att oregelbundna fläckar med ökad pigmentering uppstår, och dessa kan ofta kvarstå även efter graviditeten. Detta är en anledning till att ta det försiktigt med solandet under graviditeten, vilket gäller även solariesolande.

Folsyra och solande

UV-strålning bryter ner folsyra, ett ämne som är särskilt viktigt för fostret under de första 12 veckorna. Det finns forsningsresultat som indikerar att intensivt solande i början av graviditeten ökar risken för folsyrebrist och därmed risken för neuralrörsdefekter. Denna forskning är dock i sin inledningsfas och mer forskning behövs innan man kan med säkerhet säga hur stor risken är. Det kan dock vara en god ide att sola mycket restriktivt de första 12 veckorna av graviditeten. Därefter bör riskerna för just folsyrebrist vara minimala. Sammanfattningsvis kan man säga att under de 12 första veckorna bör man minimera sitt solande till kortare stunder, därefter kan man sola mer som vanligt, men var uppmärksam på att kyla av dig och att dricka mycket vatten. Om du verkar ha lätt för att få pigmentfläckar bör du kanske avstå solande under graviditeten för att inte dra på dig permanenta pigmentfläckar.
Visa fler frågor...