Inloggade medlemmar: Pumba2012, linda2576, MinSkatt, my_destiny, Richter93, 869 gäster
Jag vill anvÀnda sajten anpassad för... laptop/dator mobil/surfplatta

Huvudmeny

Mer i kategorin BliMamma lÀser |

Recension - Mod att föda

Att "Sverige har vĂ€rldens lĂ€gsta barnadödlighet och en mycket utvecklad och professionell förlossningsvĂ„rd" har man hört talas om miljoner gĂ„nger. Ännu fler gĂ„nger har man lĂ€st eller hört om en lyckad förlossning. ÄndĂ„ har den informationen inte hjĂ€lpt mĂ„nga gravida att lugna sig och slĂ€ppa tankarna om en jobbig förlossning och Ă€ven om en fatal utgĂ„ng.

NÀr man sjÀlv har varit gravid ett par gÄnger, hört sina nÀrmaste vÀninnor och lÀst pÄ olika forum vad andra skriver sÄ upplevs det nÀstan som om deppressionen finns hos fler kvinnor innan förlossningen Àn efter. Depressionen börjar den stunden man fÄr beskedet om graviditeten och slutar inte förrÀn man har bebisen pÄ magen. Man ser fram emot att föda för att man kÀnner sig klumpig och vill se bebisen men inte alls för att fÄ uppleva förlossningen.

De flesta gravida vÄgar inte prata högt om sina tankar för att det inte Àr accepterat att vara rÀdd eller för att de kanske upplever inte att de blir hjÀlpta av kommentarer av typen "Det kommer gÄ bra, du fÄr se!". Inte mÄnga barnmorskor har psykologisk kompetens att hjÀlpa nÀr det kommer till förlossningstankar. Inte heller hjÀlper böckerna om graviditet. NÀr det gÀller de flesta böcker sÄ upplevs det nÀstan som en tÀvling dÀr varje bok tÀvlar om vilken ska ge mer detaljer eller mer detaljerade bilder om hur moderns och barnets kropp anpassas för att bebishuvudet ska komma ut och vad som hÀnder om den nu inte gör det. HjÀlper det en rÀdd inför förlossningen gravid? Inte de som jag har hört talas om i alla fall.

Men nu finns en annorlunda bok att lĂ€sa för gravida – "Mod att föda". Den innehĂ„ller inga detaljer om förlossning eller vad som hĂ€nder fysiskt med kroppen under förlossningen. Den pratar om graviditet och förlossning men med rikning mot hur att hantera tankarna, kĂ€nslorna och rĂ€ddslorna som Ă€r inte alls frĂ€mmande för de framtida mammor. I boken finns mĂ„nga förklaringar om varför rĂ€dslan och oron upplevs sĂ„ allvarligt under graviditet, dĂ€r finns ocksĂ„ konkreta övningar att sjĂ€lv arbeta med, och Ă€ven berrĂ€ttelser av kvinnor som lidit av mycket stark förlossningsrĂ€dsla.

Boken Àr en produkt av ett samarbete mellan en utbildad socionom, Annika Sjölund-Alsberg och en barnmorska, Eva Wiger bÄde med en grundutbildning i kognitiv beteendeterapi och med kompetens i psykoterapi och bÄde verksamma pÄ Psykosociala Enheten, kvinnokliniken, pÄ Södersjukhuset dÀr MödrahÀlsovÄrden remitterar gravida kvinnor och/eller deras partner, som lider av förlossningsrÀdsla.

Det Àr en bok dÀr man fÄr en psykologkunskap om sig sjÀlv och samtidigt psykologhjÀlp dÄ man mest behöver den.

Bokens officiella sida hittar du hÀr.

Goggisar lära-gć-skor