Mer i kategorin BliMamma läser |

Recension - Mod att föda

Att "Sverige har världens lägsta barnadödlighet och en mycket utvecklad och professionell förlossningsvård" har man hört talas om miljoner gånger. Ännu fler gånger har man läst eller hört om en lyckad förlossning. Ändå har den informationen inte hjälpt många gravida att lugna sig och släppa tankarna om en jobbig förlossning och även om en fatal utgång.

När man själv har varit gravid ett par gånger, hört sina närmaste väninnor och läst på olika forum vad andra skriver så upplevs det nästan som om deppressionen finns hos fler kvinnor innan förlossningen än efter. Depressionen börjar den stunden man får beskedet om graviditeten och slutar inte förrän man har bebisen på magen. Man ser fram emot att föda för att man känner sig klumpig och vill se bebisen men inte alls för att få uppleva förlossningen.

De flesta gravida vågar inte prata högt om sina tankar för att det inte är accepterat att vara rädd eller för att de kanske upplever inte att de blir hjälpta av kommentarer av typen "Det kommer gå bra, du får se!". Inte många barnmorskor har psykologisk kompetens att hjälpa när det kommer till förlossningstankar. Inte heller hjälper böckerna om graviditet. När det gäller de flesta böcker så upplevs det nästan som en tävling där varje bok tävlar om vilken ska ge mer detaljer eller mer detaljerade bilder om hur moderns och barnets kropp anpassas för att bebishuvudet ska komma ut och vad som händer om den nu inte gör det. Hjälper det en rädd inför förlossningen gravid? Inte de som jag har hört talas om i alla fall.

Men nu finns en annorlunda bok att läsa för gravida – "Mod att föda". Den innehåller inga detaljer om förlossning eller vad som händer fysiskt med kroppen under förlossningen. Den pratar om graviditet och förlossning men med rikning mot hur att hantera tankarna, känslorna och räddslorna som är inte alls främmande för de framtida mammor. I boken finns många förklaringar om varför rädslan och oron upplevs så allvarligt under graviditet, där finns också konkreta övningar att själv arbeta med, och även berrättelser av kvinnor som lidit av mycket stark förlossningsrädsla.

Boken är en produkt av ett samarbete mellan en utbildad socionom, Annika Sjölund-Alsberg och en barnmorska, Eva Wiger både med en grundutbildning i kognitiv beteendeterapi och med kompetens i psykoterapi och både verksamma på Psykosociala Enheten, kvinnokliniken, på Södersjukhuset där Mödrahälsovården remitterar gravida kvinnor och/eller deras partner, som lider av förlossningsrädsla.

Det är en bok där man får en psykologkunskap om sig själv och samtidigt psykologhjälp då man mest behöver den.

Bokens officiella sida hittar du här.

Rekommenderat

Så hittar du den billigaste och bekvämaste flygresan

Sommaren närmar sig alltmer och det börjar bli dags att planera resan till lite mer solsäkra destinationer. Det finns en del funderingar som man alltid har innan man bokar resa och är man gravid är de här funderingar extra aktuella då det är egentligen inte en utan två personer ... 2

Det finns 1 kommentarer till denna artikel

Jag kan bara hålla med. En helt fantastisk bok som bara måste läsas!